PortAventura Park – 05/2026

PortAventura Park is een onderdeel van het resort van PortAventura World. Dit resort is gelegen in het Spaanse Salou en Vila-seco. Eén van de teamleden bracht in 2007 al een bezoek aan het pretpark en had toen een mindere ervaring tijdens de Halloween-periode. Het was enorm druk in het park, met wachttijden die konden oplopen tot 3u, en ook het hotel was niet zo goed. 

We vlogen op 6 mei vanuit een regenachtig Charleroi met Ryanair naar Reus. Het was een vroege vlucht. Om 6u30 vertrokken we al richting Spanje en we kwamen om 8u30 aan. Vanuit de luchthaven in Reus was het nog 10 kilometer naar het pretpark. Ideaal om een taxi naar het hotel te nemen. 

Om een taxi te nemen was het vrij eenvoudig. Voor de ingang van de luchthaven stond er een verantwoordelijke die de verdeling deed. Zo was er ook geen probleem met de taal en kwamen we al om 9u aan in het resort van PortAventura World. We hadden genoeg tijd om in te checken en het resort te verkennen. Het pretpark ging om 10u30 pas open.

Hotel Gold River

In het resort verbleven we drie nachten in het hotel Gold River. Dit hotel is volledig in een western-stijl gebouwd en geeft meteen toegang tot het themagebied “Far West” in het PortAventura Park. Dit was handig aangezien de achtbanen Uncharted en Stampida ook langs deze kant staan.

Het inchecken ging vlot in het Engels en we kregen meteen een kaart voor de toegang tot de pretparken en voor de kamer. Dit hotel heeft meerdere gebouwen waar de kamers in gelegen zijn. Het was dus even zoeken wanneer we in de namiddag onze kamernummer doorgestuurd kregen.

De eerste indruk van het hotel was heel positief en ook de kamer was in orde. We hadden voor halfpension gekozen waardoor het ontbijt en buffet al in de prijs zaten. Voor het ontbijt moesten we op voorhand een tijdsslot reserveren. Het ontbijt was in orde en er werd volop aangevuld.

In de avond konden we gaan zonder reservering. Het buffet vond plaats van 19u30 tot en met 22u30. De eerste avond zijn we om 19u30 gaan eten en viel het buffet tegen. De twee andere dagen was het buffet heel goed, maar zijn we ook ten vroegste om 20u30 gaan eten. 

PortAventura Park

Voor het PortAventura Park hadden we 4 dagen toegang met onze kaart. We waren in het park van woensdag tot en met zaterdag. Met prachtig weer startten we ons bezoek. Het was eerst kijken om welk uur iedere attractie open zou gaan. Hiervoor heb je de app nodig van PortAventura World. Niet alle attracties waren op alle dagen van ons bezoek geopend. Ook openden heel wat attracties later op de dag. Zo was bijvoorbeeld Uncharted open vanaf 10u30 maar Stampida pas om 11u. Met Templo del Fuego hebben we geluk gehad. Deze attractie was enkel toegankelijk het weekend.

We merkten al snel op dat er een groot verschil zat tussen de wachttijden van de app van PortAventura World en de wachttijden die bij externe sites te bekijken waren. Enkel de wachttijden van de app kwamen in de buurt van de effectieve wachttijden!

Op voorhand vreesden we voor lange wachtrijen, maar dit was gelukkig niet nodig. Op de eerste dag konden we bijvoorbeeld onmiddellijk in Furius Baco instappen. Bij de andere attracties was er ook maar een heel korte wachtrij. Tijdens de week vielen de wachttijden nog mee, zeker als je op voorhand wat zou plannen. Op zaterdag was het dan weer enorm druk, ondanks de voorspelde regen.

We hebben tijdens de vier dagen genoten en het park rustig kunnen verkennen. Ook waren er heel wat leuke shows. De meeste shows waren te vinden in het themagebied “Far West”. Soms duurden deze ook maar 10 minuten. Het gaf wel een bruisend gevoel in dat gebied. Het is wel nodig om de planning goed te bekijken. Iedere dag was er een andere planning en kwamen er, bij ons toch, shows bij.

Op zaterdag was het vrij druk en door de hevige regen zijn we tegen 17u naar het hotel gegaan.

Ferrari Land en terugreis

Ferrari Land is een klein pretpark in het resort. Aangezien het een apart pretpark is komt er binnenkort nog een verslag aan. 

De terugreis verliep vlot op zaterdag 9 mei. We hadden in het hotel een taxi gereserveerd om 18u en deze stond klaar om dan te vertrekken. De vlucht met Ryanair vertrok die avond om 20u45. Doordat alles zo vlot verlopen is en ook het park een heel goede indruk heeft gemaakt, komen we hier in de nabije toekomst zeker nog eens terug!